Soorten leiders
Leiderschap is nooit identiek. Daarom kunnen we 5 verschillende soorten leiders onderscheiden.
**vraag 7** Ben je een leider of eerder een volger? Waarom? (Je kan ook soms volger en soms leider zijn, vb. als het over een onderwerp gaat dat je enorm aanspreekt kan je eerder geneigd zijn om leider te zijn en als het onderwerp je niet aaspreekt eerder volger). Vul je antwoord aan in de werkbundel.
Lees de theorie van 'De 5 soorten leiders' (zie hieronder) op een oriënterende wijze. Kijk naar de belangrijkste 3 eigenschappen en wanneer je een soort leider vindt die bij je past, lees deze dan helemaal door.
**vraag 8** Stel dat je een leider bent, bij welk soort leider sluit je je dan het meeste aan? En waarom?
Theorie: de vijf soorten leiders
1. De onbewuste leider
Deze leiders zijn zich niet bewust van de impact die zij hebben op anderen. Hun gedrag kan de mensen met wie zij werken én de organisatie daarom aanzienlijk schaden. Niemand kiest er bewust voor om een onopzettelijke leider te zijn. Veelal hebben zij goede vakinhoudelijke competenties, maar missen zij vaardigheden die een leider nodig heeft om anderen te motiveren en te inspireren. Het aanhouden van onopzettelijk leider zijn kan schade toebrengen aan de organisatie op de lange termijn, ten gevolge van een hoger vrijwillig verloop.
Belangrijke kenmerken:
- Denken in termen van 'medewerkers' in plaats van 'mensen met een volledig leven, binnen en buiten werk'.
- Houden vaak informatie achter.
- Laten geen verandering zien na het ontvangen van feedback.
2. De 'uit-aan' leider
Deze leiders zijn een goede vriend voor de één, maar een vijand voor de ander. Ze verbinden meer met de één dan met ander, wat een omgeving van onzekerheid met zich meebrengt. Zij brengen niet direct schade toe aan de organisatie, maar dragen niet actief bij aan de prestaties van teams. Soms hebben ze nog zoveel andere verantwoordelijkheden dat ze tekortschieten als leider. Op deze manier zijn ze er niet altijd, wanneer dat wel nodig is. Zij zetten vaak voortrekgedrag in, bewust of onbewust. Veelal kunnen zij ook niet goed met andere teams samenwerken.
Belangrijke kenmerken:
- Hebben het gevoel te veel aan hun hoofd te hebben.
- Hebben moeite om een connectie te maken met iedereen binnen hun team.
- Ontvangen waarschuwingen over het niet behalen van doelen of het niet laten presteren van het team.
.
3. De taakgerichte leider
Deze leiders houden ervan om een takenlijstje, vooral met hun eigen doelen, af te vinken. Ze zijn goed in wat zij doen. Veelal zijn mensen dan ook tevreden met deze leider. Ze zijn echter niet zo toekomstgericht, innovatief en charismatisch als de volgende leiders. Hoewel zij de goede richting op gaan, is hun gedrag nog niet consistent genoeg. Een typisch transactionele leider wil niet betrokken raken bij het persoonlijke leven van medewerkers.
Belangrijke kenmerken:
- Waarderen het uitvoeren van taken meer dan het praten met mensen.
- Weten niet veel over wat er speelt in het persoonlijke leven van medewerkers.
- Geven meer orders dan dat ze luisteren naar de uitdagingen van medewerkers.
4. De goede leider
Deze leiders zijn consistent, inclusief en oprecht. Ze zijn duidelijk over de verwachtingen, begrijpen dat fouten gemaakt kunnen en moeten worden, en dat mensen een leven buiten het werk hebben. Vaak worden ze beschreven als makkelijk om mee te praten, begripvol, eerlijk en als de reden om bij de organisatie te blijven. Er zit een klein verschil tussen de goede leider en de For All leider. Dat is dat goede leiders nog geloven dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid om doelen te behalen bij henzelf ligt en niet bij het team. Deze overtuiging maakt het voor hen minder comfortabel om open en kwetsbaar te zijn over hun eigen fouten en tekortkomingen.
Belangrijke kenmerken:
- Helpen medewerkers in de ontwikkeling van hun carrière, veelal vanuit de rol als mentor.
- Kunnen met iedereen praten over zo goed als alle onderwerpen, zowel werkgerelateerd als privé.
- Vinden het belangrijk dat anderen hen zien als leider.
.
5. De dienende leider
Een dienend leider zou veel om over op te scheppen hebben, maar deze type leiders zijn niet zo ingesteld. Zij geven er de voorkeur aan om vanuit de achtergrond leiding te geven, om mensen in staat te stellen zelf het beste uit hun werk te halen. Deze leiders behandelen ieder persoon met waardigheid, ongeacht hun positie of persoonskenmerken. Mensen zien deze leiders als hardwerkend en leading by example. Het zijn geen micromanagers. Ze zijn blij om mensen autonoom te laten werken en ontvangen graag feedback en input om beslissingen te nemen.
Belangrijke kenmerken:
- Leiden teams die innovatief zijn, bovengemiddelde prestaties leveren en goed kunnen samenwerken met andere teams.
- Kunnen voorbeelden terughalen van wanneer ze een collega hebben geholpen, maar niet de behoefte hadden om daar zelf waardering voor op te eisen.
- Worden uitgenodigd om te praten over hun leiderschapskills en ontvangen daarover positieve feedback.
Ben je klaar? Druk dan op het knopje 'Casussen leiderschap'.