Les 6: Evaluatie
les 6
Hoe?
- Tijdens de laatste les gaan we alle theorie eens om zetten in de praktijk aan de hand van een paper
- Tijdens de eerste 20 min. bekijken we een casus samen.
- Daarna is het aan jullie om met een andere casus dit op dezelfde manier uit te werken.
- Deze mag je zowel schrijven als filmen.
- Tegen het einde van de les moet de casus geüpload zijn op canvas, als hier problemen mee zijn zeg je dit tijdens de les, alles erna is te laat.
![](https://7ebae03eb9.cbaul-cdnwnd.com/ad93a3d6e2efa105d438b7b2c68ef161/200000060-1e1341e137/competentie-analytisch-nbg-oranje.png?ph=7ebae03eb9)
Wat moet je hiervoor doen?
- De leerstof nog eens goed herhalen, je hebt geen tijd om dit te studeren tijdens de les zelf.
![](https://7ebae03eb9.cbaul-cdnwnd.com/ad93a3d6e2efa105d438b7b2c68ef161/200000061-31a3631a39/competentie-innovatief.png?ph=7ebae03eb9)
Voorbeeldcasus
Milan is een heel zachtaardige jongen dat net nieuw is bij de Audi Garage in Vorst. Hij is nog maar 23 jaar maar zit vol moed om aan zijn nieuwe job te beginnen. Hij heeft het heel moeilijk met zichzelf in de groep te gooien, en conflicten gaat hij dikwijls uit de weg.
André is al een echte ancien bij de Audi Garage, met 45 jaar werkdienst is hij één van de langst werkende bij Audi. Hij kent de echte ins en outs van het bedrijf. Als je over iets twijfelt ben je best dat je het aan hem gaat vragen. Hij weet dit ook van zichzelf, en kan dus soms wel wat arrogant overkomen. Vooral bij mensen dat hem nog niet lang kennen.
Simon is een vriend van Milan die al een tijdje bij de Audi garage werkt. Hij is assertiever dan Milan, durft opkomen voor zichzelf. Het kan goed overweg met de meeste collega's, alleen met André is het wat minder. Op vlak van werk heeft hij al wat progressie gemaakt, hij is namelijk hoofd van zijn ploeg geworden.
Pas de leerstof toe!
Feedback: Stel je voor dat er tijdens een teambuildings activiteit aan de drie heren wordt gevraagd om aan elkaar een paar kwaliteiten en valkuilen te vertellen. Wat zouden ze tegen elkaar zeggen?
Leiderschap: Je hebt geleerd over de situationeel leiderschap, hoe zou je deze heren beschrijven op vlak hiervan? Wees zo concreet mogelijk, gebruik goede argumenten.
Conflicthanteringsgesprek: Tijdens het afruimen van de tafel tijdens de middagpauze, stootte Milan André's thermos met koffie om. Uit woede roept André: "Bent gij nu echt zo, loemp". Milan reageerde niet, heeft alles opgeruimd en is daarna zonder iets te zeggen terug beginnen werken. Na een uurtje komt Simon vragen wat er aan de hand is en Milan verteld wat er is gebeurd. Milan durfde André niet te confronteren, maar Simon wel. Simon wandelt rustig naar André, vraagt wat er gebeurde. Alles begon rustig, tot op eens het verhaal niet meer draaide rond wat er gebeurt was met Milan maar over de manier waarop André met iedereen communiceert en dat Simon hier niet mee gediend was. Het gesprek loopt uit de hand, de baas wordt erbij gehaald en ze moeten op gesprek komen.
Hoe zal gesprek verlopen? Schrijf dit uit en hou rekening met de volgende punten.
- Hoe/wie gaat hier aan beginnen
- Wat moet iedereen doen?
- Hoe formuleer je jezelf.
- Wat moet zeker aan bod komen? (dit zijn meerdere zaken)
- Wat gaan de beide partijen moeten doen?
- Welke stappen moet je overlopen om uiteindelijk af te sluiten?
--> Om oplossingen te bedenken voor de casus ben je vrij.
In een notendop:
- Wij geven je een situatie en jullie zijn vrij om hierop te reageren.
- Het is dus mogelijk dat er meerdere antwoorden zijn.
- Zorg er voor dat wij kunnen zien dat jullie de theorie beheersen want hier draait het om!
Hoe indienen?
Tegen het einde van de les moet één versie per groep worden ingediend op Canvas.
Voor groep 1: 15:45u
Voor groep 2: 18:00u
![](https://7ebae03eb9.cbaul-cdnwnd.com/ad93a3d6e2efa105d438b7b2c68ef161/200000062-cde5dcde5f/competentie-uitdrikkingsvaardigheid-5.png?ph=7ebae03eb9)