Kritische feedback
Hoe geef je kritische feedback?
![](https://7ebae03eb9.cbaul-cdnwnd.com/ad93a3d6e2efa105d438b7b2c68ef161/200000029-2dca22dca5/competentie-sensitiviteit.png?ph=7ebae03eb9)
Feedback zouden we in het Nederlands 'terugkoppeling' kunnen noemen. We sturen met feedback informatie terug naar de ander over hoe zijn gedrag overkomt op ons en welk effect het heeft (gefrustreerd, treurig, verveeld...). Op die manier leert de ander over zijn gedrag. Uit zijn/haar reactie leer je ook zelf bij ( over jezelf en de ander).
.
De 4 G's
Gedrag
Benoem het gedrag van de ander zo concreet mogelijk. Laat je emoties en mening even achterwege.
Gevoel
Benoem je eigen gevoel. Als diegene dat gedrag vertoont, hoe voel jij je daar dan bij? Wat maakt het in je los? Welke emotie voel je opkomen?
Gevolg
Vertel de ander wat het gevolg is van zijn gedrag. Welk effect heeft het op jou? Welke actie of reactie geef jij daarop?
Gewenst gedrag
Als afsluiter geef je suggesties ter verbetering.
Hoe reageer je op kritische feedback?
.
![](https://7ebae03eb9.cbaul-cdnwnd.com/ad93a3d6e2efa105d438b7b2c68ef161/200000039-85f6685f68/competentie-luisteren.png?ph=7ebae03eb9)
Feedback kan je zien als een cadeau. Je kan het aannemen en ermee aan de slag gaan. Of je kan het weigeren en negeren. Het ontvangen van kritische feedback is lastig. Mensen worden vaak boos of emotioneel als ze worden aangesproken op hun gedrag.
Je moet ervan uitgaan dat als je feedback krijgt dat dat is om jezelf te verbeteren. Je kan daarom feedback beter zien als een kans om iets te leren.
.
De 5 gouden regels
Het is belangrijk dat je je openstelt voor feedback. En dat doe je aan de hand van de 5 gouden regels van het ontvangen van kritische feedback.
1. Luister naar wat de ander te zeggen heeft.
Luisteren betekent niet dat je ermee eens bent, maar dat je er serieus over nadenkt.
2. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt.
Probeer de feedback te begrijpen. Vraag een concrete uitleg en vraag wat de ander veranderd wil zien. Anders kan je er niets van leren.
3. Toon waardering voor de ontvangen feedback.
Laat zien dat je waardeert dat de andere persoon de moeite heeft genomen om jou feedback te geven. Hij/zij doet het om jou iets bij te leren of om iets te verbeteren. Door die persoon te bedanken, kan dat jullie relatie versterken.
4. Denk na over de ontvangen feedback.
Jij bepaalt zelf wat je met de gegeven informatie doet. Vind je de opmerkingen terecht of niet terecht? Herken je wat de ander zegt? Kun je er iets mee? En wil je iets aan je gedrag veranderen? Tip: schiet in geen geval in de verdediging! Het is beter om te vragen wat de ander vraagt wat hij wil en waarom. Als je beter begrijpt waarom het voor de ander belangrijk is, kan je beter beargumenteren of jij er iets mee gaat doen.
5. Besluit wat je met de feedback gaat doen.
Laat de feedbackgever weten wat je gaat doen met zijn feedback. Als je besluit er niets mee te doen, zeg je het ook.
Zelftest!
Heb je de leerstof onder de knie? Dan kan je de onderstaande vragen beantwoorden.
- Som de 4 G's op zonder te spieken.
- Hoe reageer je op de volgende situaties?
- "Je was alweer te laat vandaag!"
- "Je moet pro-actiever worden."