Hard skills vs soft skills

.

Wat zijn 'hard skills'?

Hard skills - de kennis en kunde die je nodig hebt voor je job - zijn meestal in cijfers uit te drukken. Het cijfer op je diploma, de score op je kwalificatietest en zelfs de scores op talenkennis zijn objectieve parameters. Leiderschap, teamspirit en stressbestendigheid meten, dat is iets minder evident. Gewoonweg, omdat die skills subjectiever zijn.

Wat zijn 'soft skills'?

Velen denken dat deze term gelijk staat aan communicatieve vaardigheden zoals helder communiceren en goed kunnen luisteren. Maar het is zoveel meer dan dat. Ook vlot samenwerken in team, het werk kunnen plannen en organiseren, je tijd goed beheren, collega's voor je ideeën winnen en niet panikeren bij een conflict behoren tot de 'soft' vaardigheden. Eén rode draad: soft skills hebben altijd met mensen te maken. Hoe ze zelf en met elkaar functioneren op de werkvloer. Vandaar ook de veel gebruikte termen 'personal skills' en 'people skills'.  

'Soft skills' op de werkvloer.

De meeste 'soft skills' beschrijven jouw vermogen om met jezelf, met anderen en met je werk om te gaan. Bedrijven hechten er belang aan omdat je soft skills veel vertellen over de manier waarop je jouw werk zal doen.

Ben jij chaotisch of georganiseerd? Detaillistisch of conceptueel? Eerder volgzaam of ondernemend? Een teamplayer of individualistisch? Constructief of cynisch? 

Wil je aan jouw 'soft skills' werken?

Download de onderstaande gids die jou wegwijs maakt in 'soft skills' en hoe je ze kan ontwikkelen. 

Zelftest!

Heb je de leerstof onder de knie? Dan kan je de onderstaande vragen beantwoorden. 

  • Som 3 eigen 'soft skills' op.
Module: Werken in team 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin