Conflictstijlen

Les 5 

Test jezelf! 

Voor we met de theorie beginnen. 

Gemaakt met Padlet

Conflictstijlen 


1. Doordrukken - 'my way or the highway

Je gaat je eigen belang nastreven, zonder je te bekommeren om het belang van een ander.

Je kunt deze stijl toepassen als je: 

  • voldoende macht hebt
  • verdere relatie niet belangrijk is
  • iets snel en onder hoge druk een beslissing vereist 

Voorbeeld 

Je hebt een hele sollicitatieprocedure doorlopen, nu alleen het arbeidsvoorwaarden gesprek nog. Je hebt een bedrag in je hoofd, maar je nieuwe werkgever blijkt dat niet te willen bieden. Je houdt voet bij stuk, staat niet open voor een gesprek en neemt het risico de hele baan mis te lopen. 

2.  Vermijden - 'I'll think about it tomorrow'

Nog je eigen belang als het belang van een ander wordt nagestreefd. Je gaat het conflict niet aan. 

Je kunt deze stijl toepassen als: 

  • het nu niet de juiste moment is om het te bespreken
  • het issue het niet waard is om een conflict aan te gaan 
  • emotie te hoog is om het nu aan te pakken 

Voorbeeld 

Je let even niet op tijdens het fietsen en vergeet je hand uit te steken. Een zeer oplettende voetganger spreekt jou toe ' Stomme trut, kun je niet uitkijken'. Je haalt je schouders op en fietst verder. Natuurlijk besluit je voor de volgende keer beter bij de les te blijven. 


3. Samenwerken - 'Two heads are better than one' 

Hierin ga je samen met de ander op zoek naar een oplossing die de belangen van jullie beiden bevredigt. Je gaat de relatie goed proberen te houden om het doel te realiseren. 

Deze stijl kun je toepassen als: 

  • het belangrijk is omdat je samen verder moet en jullie elkaar hard nodig hebben
  • het open in de communicatie het recht op het vernemen van elkaars mening belangrijk is 

Voorbeeld

Je hebt steeds misverstanden en irritaties met je baas. Volgens jou ligt dat aan haar stijl van leidinggeven. Ze geeft jou (en anderen) veel te weinig ruimte. Je vindt daardoor je werk de laatste tijd niet leuk meer. Tijdens een functioneringsgesprek merkt ze op dat je de laatste tijd wel erg kortaangebonden bent. Eerst ga je hierover met haar in discussie. Vervolgens meld je schoorvoetend je probleem. Tot jouw verrassing blijkt zij hier erg open voor te staan. Ze luistert goed naar je verhaal en vertelt op haar beurt waarom zij overal zo dicht op zit. Aan het eind van het gesprek vraagt ze je om haar af en toe in een tweegesprek van feedback te voorzien. Maar dan wil ze wel afspreken dat jij je weer open opstelt. Jij zegt dat toe en geeft haar de maanden die volgen steeds positieve en negatieve feedback op haar manier van leidinggeven.

4. Toegeven - 'It would be my pleasure' 

Dit is gericht op de bevrediging van het belang van een ander en verwaarlozing van het eigen belang. Het element zelfopoffering is aanwezig. 

Deze stijl is toepasbaar als:

  • nu iets toegeven krediet geeft voor de toekomst
  • het je weinig moeite kost eigen fouten of veranderende inzichten te erkennen
  • het jou weinig kost en voor de ander belangrijk is 

Voorbeeld 

Je hebt net een nieuwe baan. Je vertelt je baas jouw goede idee, waarmee hij volgens jou veel geld bespaart. Hij zegt zonder goed naar je te luisteren: "Zo werkt het niet, maar daar kom je later wel achter." Omdat je hem niet nog zo goed kent, besluit je maar mee te gaan. "Je hebt gelijk, ik moet nog veel leren. Misschien kom ik er later nog eens op terug."

Tips: wat mag je DOEN en NIET DOEN tijdens een conflict. 

DOEN: 

  • Even tot tien tellen als je de emoties op voelt komen of neem een fysieke time-out en schep even een luchtje.
  • Houd het bij jezelf: geef feedback in de vorm van een ik-boodschap.
  • Blijf open staan voor de feedback van de ander.
  • Luister naar de ander en stel vragen over zijn motieven en gevoelens. Als je weet waarom de ander de kwestie zo hoog opneemt, kun je beter positie kiezen en leg je de basis voor de oplossing.
  • Een ander erbij halen die als onafhankelijke partij bemiddelt in het conflict.
  • Vertel de ander wat je belang is en wat voor jou acceptabel is.
  • Zorg dat er verder géén misverstanden ontstaan door af en toe een samenvatting te geven van het verloop van het conflict, jouw positie en de positie van de ander.
  • De ander stoom af laten blazen. Is iemand heel boos, laat hem dat even uiten. Dat is soms even je kiezen op elkaar zetten. Maar het voordeel is dat de ander, als hij het kwijt is, weer meer openstaat voor jouw kant van de zaak.

NIET DOEN:

  • Er andere dingen bijhalen: blijf bij het onderwerp waar het conflict over gaat. Dus niet: "En wat ik ook nog vind is dat ..."
  • Per se gelijk willen krijgen, ongeacht of het onderwerp belangrijk voor je is.
  • Anderen erbij halen: "Ik sprak laatst met Jim en die vond ook dat jij...."
  • Medestanders zoeken: dit zorgt voor kampen en maakt het probleem alleen maar moeilijker oplosbaar omdat het conflict zich verder uitbreidt. Voorbeeld: " Ik ben zo kwaad op Jantien, vind jij het ook niet irritant dat ze ...?"
  • De redelijkheid van de andere partij in twijfel trekken: "Ja zeg, met jou valt gewoon echt niet te praten."
  • Inhaken: als de ander boos wordt, ga daar niet automatisch in mee. Dat noemen we inhaken. Blijf liever rustig (als dat lukt), laat de ander even stoom afblazen en neem een time-out

Filmpje 

Bekijk het filmpje individueel 

  • Hierin worden alle conflictstijlen in de praktijk toegepast.
  • Bekijk dit zeker aandachtig.

Bespreek in groepjes 


.

In dezelfde groepjes van daarnet ga je de volgende casussen eens bespreken. Om de casussen te raadplegen klik je op de afbeelding hiernaast. 

Hier ga je: 

  • Je test resultaten bespreken, zodat je groepsgenoten weten welke conflictstijl jou het meeste ligt.
  • Bespreek het Youtube filmpje
  • 20 min. 
Module: Werken in team 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin